Урок-поетична світлиця
Тема: Поезія, що стала піснею
Мета: викликати захоплення силою та образністю поетичного слова Тараса Шевченка, вдосконалювати вміння виразно читати, зіставляти поетичне слово і вірші і музиці, виховувати інтерес до самостійного читання творів Кобзаря
Матеріал уроку. ( Савченко О.Я.: Підручн. для 4 кл.-К: Освіта.-2004.)
Обладнання: портрет Шевченка у рушнику, розгорнутий «Кобзар», цитати його творів, свічка. завдання для роботи в групах і парах, картки з індивідуальним завданням, проектор, комп’ютер, магнітофон,
Тип уроку: урок – поетична світлиця Урок відповідає навчальній програмі Міністерства освіти і науки України з українського читання для 4 класу (авт. Савченко О.Я.)
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Створення емоційного настрою уроку. Вправа «Свічка» - Я бажаю всім нам отримати радість від творчості, адже ми працюватимемо у поетичній світлиці і говоритимемо про красу поетичного слова.
2.Вправа «Мої очікування» - Сьогодні я чекаю.. - Моя душа прагне почути … - Я хочу відчути тонкі струмені… - Серце бажає … ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Асоціативний кущ - Назвіть прізвища відомих українських поетів, з творами яких ми познайомилися на уроках читання.
2. Мозковий штурм - Послухайте висловлення і «запаліть» свічку біля прізвища того поета, творчості якого присвячений наш урок. - Ще за життя його називали народним співцем, національним пророком… - Він неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства… - Його картини є окрасою багатьох музеїв…. - Цілі покоління виховувались на його творчості… - Майже у кожній родині є його збірка творів, відома всьому світові…
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Мотивація навчальної діяльності - Наш урок сьогодні присвячується геніальному синові українського народу Тарасу Шевченку. Його твори, а також твори інших письменників про поета, художника допоможуть більше дізнатися про його життєвий шлях, його творчість.
1. Вправа «Інтерв’ю: учень-учневі, учень - вчителю, вчитель - учню»
- Що ви знаєте про творчість поета? - Де народився Тарас Шевченко?
- Хто з письменників писав про поета? - Який ваш улюблений вірш Кобзаря? Прочитайте.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вправа «Асоціації» Вчитель показує написані на картках слова( садок, поет, вишня, соловейко, вечір), а учні називають поняття, які виникли в уяві. Висновок - здогад : поезія «Садок вишневий коло хати»
2. Читання поезії вчителем. Робота над віршем - Які почуття виникли під час слухання вірша?
3. Самостійне читання вірша учнями. Перевірка сприйняття тексту - Складіть ланцюжок ілюстрацій з перечитуванням рядків.
4. Робота над виразністю читання вірша
5. Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий…» - Які почуття у вас виникли? - Який характер мелодії? - Назвіть вірші поета, які стали піснями («Заповіт», «Зацвіла в долині», «Думи мої, думи мої», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя»)
6. Слухання твору. - Зверніть на інтонацію вірша
7. Читання «буксиром» за вчителем.
8. Робота над виразністю читання вірша - Що слід передати інтонацією, читаючи вірш?
9. Читання «хамелеон» - змінюючи інтонацію
10 Читання комбіноване – вголос-мовчки
11. Вибіркове читання
12. Вправа «Незакінчене речення» Мені подобається вірш, тому що…. Фізкультхвилинка
13. Робота в парах. Опрацювання додаткового тексту з довідника «120 розповідей про письменників» с.168. Перевірка виконаної роботи
14. Вправа «Карусель» Перевір себе - Коли і де народився Тарас Шевченко? - Коли його викупили з кріпацтва? - Коли було вперше видано «Кобзар»? - Коли і де помер Тарас Шевченко? - Де поховано поета? - Які твори Тараса Шевченка стали піснями? - Чи є у нашому краї місця, пов’язані з ім’ям Кобзаря? Слайд-шоу Шевченко на Тернопіллі»
ІV. Підсумок уроку.
Робота у групах
Завдання для роботи групи 1 - Складіть «Дерево життя і творчості Т.Г. Шевченка» (у конверті – картки із датами) 9 березня 1814 року – народився Т.Г. Шевченко 22 квітня 1836 року – викуп із кріпацтва 1838 р. – вступив до академії мистецтв 1840р. – вийшов у світ «Кобзар» 1847 р.- арешт поета, заслання 1861 р. – видав для дітей України «Буквар» 10 березня 1861 р. – тарас Шевченко помер Раз укриє тебе рясно Зеленим покровом Поглянув я на ягнята- Не мої ягнята. Аж страх погано У тім хорошому селі…
Завдання для роботи групи 2 - Пронумеруйте рядки з творів 1. «Мені тринадцятий минало…» 2. І виріс я на чужині» 3. Ой, діброво – темний гаю»
Завдання для роботи групи
- Розв’яжіть кросворд 1. Неначе сонце засіяло, Неначе все на світі стало Моє… лани, гаї, сади!.. І ми, жартуючи, погнали Чужі ягнята до _____ 2. Дивлюсь, аж світає, Край неба палає, Соловейко в темнім гаї Сонце _____ 3. Не називаю її раєм – Тії хатиночки _____ 4. Тече вода з-під явора Яром на долину. Пишається над водою Червона _________ 5. На панщині пшеницю жала, Втомилася, не спочивать Пішла в снопи, пошкандибала Івана сина ________ 6. Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть, Співають, ідучи ______ 7. В лиху годину, Якось недавно довелось мені заїхати в ______
XI. Підсумки уроку.
Рефлексія - Складіть діалог – обмін враженнями від уроку - Чи справдилися ваші очікування?
|