Форма входу

Пошук

Міні-чат

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Субота, 18.05.2024, 10:25
Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт вчителя початкових класів

Борщівського НВК "Загальноосвітній заклад  І-ІІІ ст. №3 гімназія ім. Р. Андріяшика"

Фурман Анни Романівни
Головна | Реєстрація | Вхід
Каталог статей


Головна » Статті » Увага! Першокласник!

ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ ШЕСТИРІЧОК ДО НАВЧАННЯ
ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ ШЕСТИРІЧОК ДО НАВЧАННЯ


Вступ до школи — переломний момент у житті ди¬тини. Він пов'язаний із побудовою нового типу сто¬сунків з оточенням (ровесниками й дорослими), за¬своєнням нового виду основної діяльності (навчаль¬ної, а не ігрової). Змінюється все: обов'язки, оточен¬ня, режим. Це «кризовий період» у житті дитини, і ця «криза» виявляється у тому, що свою потребу в грі вона має задовольняти навчальними способами. Про¬цес адаптації до шкільного життя у дітей триває по-різному — від 2 тижнів до 2—3 місяців (залежно від рівня їхньої готовності до школи, психофізіологічних особливостей та стану здоров'я). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень го¬товності до школи, або «шкільної зрілості».
До дитини в цей період висуваються нові вимо¬ги, у неї з'являються нові обов'язки, нові друзі, нові стосунки з дорослими, що вимагає від дитини певних моральних зусиль і досвіду. Дитина опиняється в но¬вій соціальній позиції, отримує право на навчання. А чи готова вона до цього?
Готовність до навчання в школі можна конста¬тувати як інтегративну характеристику розвитку ди¬тини, яка зумовлює успішність її адаптації до вимог шкільного життя.
Основними компонентами загальної готовності ди¬тини до школи є:
мотиваційна готовність;
емоційно-вольова готовність;
розумова готовність;
психологічна готовність до спілкування та спіль¬ної діяльності.
Однією з проблем, що найчастіше виникають під час переходу від дошкільної ланки до початкової, є складність адаптації учнів перших класів. Перехід від дошкільного віку до школярства потребує опануван¬ня дитиною нового способу життєдіяльності. Успішна адаптація до початкової школи є необхідною умовою розвитку кожної дитини, особистості, її індивідуаль¬ності, продуктивної активної діяльності, творчості. Розглянемо суб'єктивні та об'єктивні показники адап¬тації. Об'єктивні — це адекватна поведінка та успішне навчання кожного учня. Суб'єктивні — самореалізація, задоволеність собою, що проявляється у внутрішньо¬му й емоційному комфорті.
Адаптацію можна розглядати в різних аспектах. Але хотілося б зупинитися на основних ознаках адап¬тації дитини:
 перебування в спокійному, врівноваженому стані;
 стриманість, уважність на уроках;
 активність і рухливість на перервах;
 прояв інтересу до нових людей, дорослих, дітей;
 зацікавленість в огляді інтер'єру класу, школи, приміщень;
 спостережливість, інтерес до старшокласників;
 легка орієнтація у просторі школи, демонстрація батькам своєї обізнаності вже через тиждень;
 легке розуміння і готовність виконувати вимоги вчителя, не чекаючи його заохочення;
 позитивне оцінювання дитиною своїх дій. ре¬зультатів власних зусиль;
 адекватне сприйняття негативної оцінки дорослого;
 ініціативний характер спілкування в період на¬вчальної діяльності;
 активність на уроках;
 комунікативність у спілкуванні з учнями не лише свого класу;
 успішне опанування навчального матеріалу.
Основні причини труднощів під час адаптації
1. Психологічні особливості:
слабкий тип нервової системи;
підвищена сенситивність;
збудження нервових процесів.
2. Особливості розвитку:
несформованість емоційно-вольової сфери;
слабка саморегуляція поведінки.
3. Хибні методи виховання в сім'ях:
виховання типу «кумир в сім'ї»;
батьківська вседозволеність.
4. Недосконала організація навчально-виховного процесу.
Ознаки дезадаптації:
• труднощі у навчанні, стійка неуспішність;
• порушення взаємин з однолітками, батьками, вчителем;
небажання відвідувати школу;
• соматичні прояви (головний біль, порушення сну, апетиту, біль у животі);
пригнічений настрій, підвищена втомлюваність, глибокий спад працездатності наприкінці дня, тижня;
• підвищена тривожність, плаксивість, невміння будувати стосунки з дорослими, дітьми;
• відставання у навчанні;
• емоційні порушення;
• прояви дефіциту уваги, неготовність до трива¬лого спілкування.
Хотілося б наголосити на тому, що у загальноос¬вітньому закладі має здійснюватись психологічний супровід процесу адаптації першокласників до на¬вчання в школі. Практичним психологам загально¬освітніх навчальних закладів бажано свою діяльність щодо психологічного супроводу процесу адаптації першокласників до навчання в школі проводити за певним алгоритмом.
Алгоритм діяльності практичного психолога, спрямо¬ваної на психологічний супровід процесу адаптації пер¬шокласників до школи
З'ясування рівня готовності дитини до навчання в школі (протягом перших трьох тижнів).
Участь практичного психолога у батьківських зборах.
3. Вивчення стану здоров'я дитини (протягом року).
Вивчення рівня адаптації дитини-першокласника до навчання в школі (кінець жовтня).
Додаткове анкетування батьків з метою визна¬чення рівня адаптації дитини (кінець І семестру).
Повторне вивчення рівня адаптації, корекцій-но-відновлювальна робота з дітьми «групи ризику» (квітень).
Категорія: Увага! Першокласник! | Додав: Anna (17.05.2012)
Переглядів: 522 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2024