Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
|
Субота, 18.05.2024, 10:25 |
Вітаю Вас Гість | RSS |
Персональний сайт вчителя початкових класів
Борщівського НВК "Загальноосвітній заклад І-ІІІ ст. №3 гімназія ім. Р. Андріяшика"
Фурман Анни Романівни |
Головна | Реєстрація | Вхід |
Каталог статей
ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ ШЕСТИРІЧОК ДО НАВЧАННЯ
ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ ШЕСТИРІЧОК ДО НАВЧАННЯ
Вступ до школи — переломний момент у житті ди¬тини. Він пов'язаний із побудовою нового типу сто¬сунків з оточенням (ровесниками й дорослими), за¬своєнням нового виду основної діяльності (навчаль¬ної, а не ігрової). Змінюється все: обов'язки, оточен¬ня, режим. Це «кризовий період» у житті дитини, і ця «криза» виявляється у тому, що свою потребу в грі вона має задовольняти навчальними способами. Про¬цес адаптації до шкільного життя у дітей триває по-різному — від 2 тижнів до 2—3 місяців (залежно від рівня їхньої готовності до школи, психофізіологічних особливостей та стану здоров'я). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень го¬товності до школи, або «шкільної зрілості». До дитини в цей період висуваються нові вимо¬ги, у неї з'являються нові обов'язки, нові друзі, нові стосунки з дорослими, що вимагає від дитини певних моральних зусиль і досвіду. Дитина опиняється в но¬вій соціальній позиції, отримує право на навчання. А чи готова вона до цього? Готовність до навчання в школі можна конста¬тувати як інтегративну характеристику розвитку ди¬тини, яка зумовлює успішність її адаптації до вимог шкільного життя. Основними компонентами загальної готовності ди¬тини до школи є: мотиваційна готовність; емоційно-вольова готовність; розумова готовність; психологічна готовність до спілкування та спіль¬ної діяльності. Однією з проблем, що найчастіше виникають під час переходу від дошкільної ланки до початкової, є складність адаптації учнів перших класів. Перехід від дошкільного віку до школярства потребує опануван¬ня дитиною нового способу життєдіяльності. Успішна адаптація до початкової школи є необхідною умовою розвитку кожної дитини, особистості, її індивідуаль¬ності, продуктивної активної діяльності, творчості. Розглянемо суб'єктивні та об'єктивні показники адап¬тації. Об'єктивні — це адекватна поведінка та успішне навчання кожного учня. Суб'єктивні — самореалізація, задоволеність собою, що проявляється у внутрішньо¬му й емоційному комфорті. Адаптацію можна розглядати в різних аспектах. Але хотілося б зупинитися на основних ознаках адап¬тації дитини: перебування в спокійному, врівноваженому стані; стриманість, уважність на уроках; активність і рухливість на перервах; прояв інтересу до нових людей, дорослих, дітей; зацікавленість в огляді інтер'єру класу, школи, приміщень; спостережливість, інтерес до старшокласників; легка орієнтація у просторі школи, демонстрація батькам своєї обізнаності вже через тиждень; легке розуміння і готовність виконувати вимоги вчителя, не чекаючи його заохочення; позитивне оцінювання дитиною своїх дій. ре¬зультатів власних зусиль; адекватне сприйняття негативної оцінки дорослого; ініціативний характер спілкування в період на¬вчальної діяльності; активність на уроках; комунікативність у спілкуванні з учнями не лише свого класу; успішне опанування навчального матеріалу. Основні причини труднощів під час адаптації 1. Психологічні особливості: слабкий тип нервової системи; підвищена сенситивність; збудження нервових процесів. 2. Особливості розвитку: несформованість емоційно-вольової сфери; слабка саморегуляція поведінки. 3. Хибні методи виховання в сім'ях: виховання типу «кумир в сім'ї»; батьківська вседозволеність. 4. Недосконала організація навчально-виховного процесу. Ознаки дезадаптації: • труднощі у навчанні, стійка неуспішність; • порушення взаємин з однолітками, батьками, вчителем; небажання відвідувати школу; • соматичні прояви (головний біль, порушення сну, апетиту, біль у животі); пригнічений настрій, підвищена втомлюваність, глибокий спад працездатності наприкінці дня, тижня; • підвищена тривожність, плаксивість, невміння будувати стосунки з дорослими, дітьми; • відставання у навчанні; • емоційні порушення; • прояви дефіциту уваги, неготовність до трива¬лого спілкування. Хотілося б наголосити на тому, що у загальноос¬вітньому закладі має здійснюватись психологічний супровід процесу адаптації першокласників до на¬вчання в школі. Практичним психологам загально¬освітніх навчальних закладів бажано свою діяльність щодо психологічного супроводу процесу адаптації першокласників до навчання в школі проводити за певним алгоритмом. Алгоритм діяльності практичного психолога, спрямо¬ваної на психологічний супровід процесу адаптації пер¬шокласників до школи З'ясування рівня готовності дитини до навчання в школі (протягом перших трьох тижнів). Участь практичного психолога у батьківських зборах. 3. Вивчення стану здоров'я дитини (протягом року). Вивчення рівня адаптації дитини-першокласника до навчання в школі (кінець жовтня). Додаткове анкетування батьків з метою визна¬чення рівня адаптації дитини (кінець І семестру). Повторне вивчення рівня адаптації, корекцій-но-відновлювальна робота з дітьми «групи ризику» (квітень).
|
Категорія: Увага! Першокласник! | Додав: Anna (17.05.2012)
|
Переглядів: 522
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|