Форма входу

Пошук

Міні-чат

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




П`ятниця, 03.05.2024, 08:48
Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт вчителя початкових класів

Борщівського НВК "Загальноосвітній заклад  І-ІІІ ст. №3 гімназія ім. Р. Андріяшика"

Фурман Анни Романівни
Головна | Реєстрація | Вхід
Каталог статей


Головна » Статті » Використання ІКТ

Використання інформаційних технологій у практиці початкової школи

Особливості впровадження ІКТ в роботу початкової школи

На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Як зазначає генеральний директор компанії «Майкрософт Україна» В.Лановенко, «у сучасному суспільстві інформаційні технології перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу. Вони виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу».
У цих умовах кардинальних змін вимагає й система шкільної освіти. Сьогодні не можна вважати викладання дисциплін якісним, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями комп’ютерні технології та Інтернет.
Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Розглянемо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи.
Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. Це об’єктивний бік психологічної готовності. А як щодо суб’єктивної психологічної готовності – бажання і прагнення вчитись школі? З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання – серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль. На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися.
Психологи вбачають декілька цьому причин. Вони можуть мати особистісний характер - недоліки в розвитку пізнавальної діяльності або в розвитку особистості (мотивація учіння, самоорганізація, самодисципліна). Та спричинити знищення інтересу до навчання може й обрана вчителем методика навчання.
Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ: вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не вистачить знань упоратися з нею тощо.
Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця: готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо; оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:
- демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).
Для роботи в демонстраційному режимі вчителю достатньо мати на уроці один комп’ютер і мультимедійний проектор, за допомогою якого потрібна інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів.
Щоб організувати індивідуальну роботу, кожний учень має бути забезпечений персональним комп’ютером.
Як показують дослідження, якість знань учнів підвищувалася, коли вони самостійно засвоювали навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконував роль організатора і координатора навчального процесу.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
Упродовж останніх років популярною стала проектна діяльність учнів. Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяльності вже в початковій школі.
Використовуючи комп’ютер, учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів.
Ось деякі з цих правил:
• щоб запобігти потраплянню на екран прямих сонячних променів та появі відблисків, що значно ускладнює читання тексту з екрана, монітор має бути повернутий у бік від вікна під кутом не менше ніж 90°;
• екран монітора має бути очищений від пилу, оскільки пил спричинює появу шкідливих впливів під час роботи;
• стіл, на якому розміщений комп’ютер, має бути вільний від сторонніх речей;
• щоб запобігти забрудненню клавіатури, миші, системного блока, монітора, перед початком роботи за комп’ютером слід вимити і насухо витерти руки
• для запобігання забрудненню миші, що може призвести до її виходу з ладу, під неї потрібно покласти спеціальний килимок;
• упродовж тижня із використанням ІКТ має бути 2 – 3 уроки;
• індивідуальна робота за комп’ютером має складати не більше 10 – 15 хвилин;
• протягом уроку необхідно проводити фізкультхвилинки і гімнастику для очей;
• перед початком уроку необхідно провітрити приміщення, у якому діти будуть працювати.

Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно зажмурити очі. Порахувавши до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

Вправи для профілактики короткозорості:
1. В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час слідкувати за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. В. п. – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.

ФІЗХВИЛИНКИ

1. Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
Прилетіли дві сороки.
Прискакали жабенята,
Стали у танку кружляти.
Прибігла лисонька –
Заграла на скрипоньці.
Скре-ке-ке, ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
2. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.

3. Ось до лісу ми дійшли, Ми лісочком йшли,
Потім ми лісочком йшли Малинку знайшли.
І грибочок там знайшли. Дотягнулися, зірвали
Нагнулися, підняли, У кошик поклали
У кошик поклали І рушили далі.
І рушили далі.
Ми лісочком йшли,
Пташеня знайшли.
Нахилилися, підняли,
В гніздечко поклали
І рушили далі.

4. Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати (вийти із-за парт)
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить (очі затулити долонями)
Навіть вітер не шумить. (присісти)
Рано-вранці сонце встало (відкрити очі, встати, підняти голови,
Всіх промінням привітало. піднятися на носки, руки підвести
угору, розвести в сторони, підвести
угору, помахати руками)
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібні зронила. ( закрити обличчя руками)
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці позбираємо. (присідання)

5. Всі піднесли руки – раз! Раз! – і вгору, два! – і вниз
На носках стоїть весь клас. На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки вниз, Будемо дружно ми вставати,
На сусіда подивись. Щоб ногам роботу дати.

6. Я малюю зайчика для вас – раз! (колові рухи руками над головою)
Це у нього голова – два! (руки кладуть на голову)
Це у нього вуха догори – три! (підняти руки вгору)
Це стирчить у нього хвостик сірий - чотири! (повертати тулуб вправо,
вліво)
Це очиці весело горять – п’ять! (руки до очей біноклем)
1, 2, 3, 4, 5 – нам потрібно спочивать!
Тож піднімемо руки вгору
Та подивимось на зорі.
А тепер всі руки в боки –
Як зайчики – скоки, скоки.

7. Забавлялись зайченята (встати, підняти руки вгору, потягнутися)
Виглядаючи маму і тата. (руки на пояс, повороти вліво, вправо)
Ось так – лапку до лапки (поплескати в долоні)
Ось так – шапку до шапки (руки до голови, вгору)
Ось так – вусом потрусим (похитати головою)
Так, так, так! (пострибати)

8. Раз! Два! Всі присіли, Три, чотири - нахилились
Потім вгору підлетіли. Із струмочка дружно вмились.
П’ять, шість – всі веселі Ніжками затупотіли.
Крутимось на каруселі. Дев’ять, десять - відпочили
Сім, вісім – в поїзд сіли Й за навчання дружно сіли.

9. Станемо струнко! Руки в боки ! А тепер, як жабенята
Пострибаємо, як сороки, Хочемо трохи пострибати.
Як сороки – білобокі. – Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки! Щоб спочила голова!

10. Раз, два – усі пірнають,
Три, чотири – виринають,
П’ять, шість – на воді кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім – що є сили всі до берега поплили.
Дев’ять, десять – розгорнулись, обсушились, потягнулись.

11. Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будемо бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.

Пальчикова гімнастика
1. „Долоня – кулак”
2. „Долоня – кулак –ребро долоні”
3. „Кільце-ланцюг” ( великим і вказівним пальцями почергово утворювати кільце, ланцюг)
4. „Кільце – ланцюг – щіпка”
5. „ Гуси”
Сірі гуси налетіли (поворушити пальчиками у повітрі)
І на лузі тихо сіли ( поклали долоні на стіл)
Походили, походили (ходимо пальчиками по столу)
Попоїли, попоїли (стукаємо пальчиками по столу)
Знялися і полетіли (поворушили пальчиками у повітрі)

6. „ Гриб”
Диб – диб – диб (постукати кулачками по столу)
Диб – диб – диб (постукати пальчиками по столу)
Біля пенька гриб (малюємо одночасно пальчиками обох
рук контур гриба )
Отакий товстезний (великими і вказівними пальцями обох
рук утворити кільце)
Отакий грубезний (стиснути кулачки)
Бриль на голові ( одночасно пальчиками обох рук
малюємо шапочку гриба)

7. „ Вітер”
Налетів з-за лісу вітер (помахати руками до себе)
Та сердитий і рвучкий (стиснути кулачки)
Покрутив в садку нам квіти (кругові рухи кулачками)
Розгойдав усі гілки (поворушити пальчиками у
повітрі)
У вікно, у двері грюкнув (поплескати в долоні)
Розстелив по хаті дим (руки вперед, поворушити
пальчиками)
Впав на шлях і мчить на луки (руки покласти долонями вниз,
поворушити пальчиками)
Я наввипередки з ним (постукати пальчиками по столу)

8. „ Рибки”
Рибки весело плескали (руки над столом, долоні вниз,
В чистій, свіженькій воді, торкнутися кожним пальчиком
столу)
То зіжмуться, розіжмуться, (руки стиснути в кулачки)
То зариються на дні. (струснути кистями рук)

9. „Сонечко”
Прилетіло сонечко (руки поставити на парту, загинати
пальці)
На мою долонечку, (показати долоні, потягнути)
Крильця червоненькі (поворушити пальчиками)
Цяточки чорненькі. (натиснути пальчиками на парту)
По всіх пальчиках ходило (пальчики ходять по парті)
З мізинчика полетіло (показати мізинчики)

10. Будемо відпочивати (руки витягнути вперед)
Нумо пальці рахувати (поворушити пальчиками)
Раз, два, три, чотири, п’ять (загинати пальці на лівій руці, на правій,
на обох)
Література:
1. Безрукова В.С. Все о современном уроке в школе: проблемы и решения. Книга 3: Здоровьесберегающий урок. - М.: Сентябрь, 2006. – 176 с.
2. Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
3. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. – К.: Видавнича група ВНV, 2008. – 352 с.
4. Фомина Н.Н. Использование ИКТ-технологий на уроках русского языка в начальной школе http://www.iro.yar.ru/vizitki/19_nov/fomina_nn.doc
5. Чащухина О. В., Данилова И. В. Использование новых информационных технологий в начальной школе http://pedsovet.org/component/option,com.
Категорія: Використання ІКТ | Додав: Anna (18.04.2012)
Переглядів: 1451 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2024